Här kan du som lärare använda interaktiva vislets och även lära dig att göra egna. Bloggen är skapad av VISE-projektet som är ett samarbetsprojekt mellan Linköpings universitet, Nationellt centrum för visuell analys och Utbildningsförvaltningen i Norrköpings kommun.

Om VISE

VISE är en förkortning av Visual Storytelling in Education. Detta är namnet på ett
samarbete i projektform mellan Nationellt Centrum för visuell analys (NCVA), 
Linköpings universitet, (ISV och ITN), och Utbildningsförvaltningen i Norrköpings kommun .

VISE



Två olika VISE-projekt

Vi har arbetat inom ramen för VISE sedan 2011 och har ett avslutat projekt bakom oss och ett pågående projekt. I båda projekten finns det några centrala begrepp: 
  • Visual Analytics (verktyg för att analysera stora datamängder)
  • Visual Storytelling (metoder för att skapa interaktiva visualiseringar)
  • Vislets  (berättelser/interaktiva visualiseringar producerade med hjälp av visual storytelling
Det första VISE-projektet 
Det genomfördes 2011-2013, med medel ifrån stiftelsen Marcus och Amalia Wallenbergs Minnesfond med 1,9 miljoner Skr.
 

En förstudie kring:
  • hur visualiseringsverktyg kan implementeras i skolan
  • hur lärare kan arbeta med visual storyteling
  • hur lärare och elever upplever undervisning med interaktiva visualiseringar
Projektet rönte internationell uppmärksamhet i samband med konferenspresentationer i både Europa och USA. Projektet presenterades i Sverige på bl a ”Framtidens lärande - här och nu!” http://www2.diu.se/framlar/ Konferensen arrangeras av Stiftelsen DIU tillsammans med Skolverket, Specialpedagogiska Skolmyndigheten, Internationella program-kontoret, Sveriges Kommuner och Landsting.


 
Det andra projektet "VISE i praktiken"
Det startade 2015 och pågår fram till 2018. Projektet syftar till att på ett mer systematiskt sätt tillgängliggöra den kraft som visual storytelling och interaktiva statistikvisualiseringar kan skapa för elever och deras lärare. 
Målet är: 
  • att bidra till utveckling och kompetens inom statistikvisualisering baserad på visual storytelling 
  • att utveckla en webbportal (blogg) där en webbaserade utbildning och interaktiva datavisualiseringarna publiceras  
  • att utforma en självinstruerande webbaserad utbildning  
  • att skapa och publicera interaktiva statistikvisualiser- ingar som tillgängliggör centralt innehåll i grundskolans läroplan
Forskning
Syftet är också att fördjupat studera lärares överväganden kring och arbete med att skapa interaktiva visualiseringar för sin undervisning. Detta görs genom att bygga vidare på resultat ifrån det första VISE-projektet. Det handlar nu om:
  • den didaktiska designen av undervisning i relation till användning av Vislets och elevers arbete med interaktiv visuell analys och storytelling.
För att bidra till detta beviljade Kommunstyrelsen i Norrköpings kommun i november 2014 1,6 miljoner Skr till projektet.

Ansvariga
Projektet genomförs av projektledare Linnea Stenliden (ISV) och doktorand Ulrika Bodén (ISV) samt Cecilia Sunnerberg, bitr.projektledare som ansvarar för det interna arbetet i Norrköpings kommun.

Publikationer
Det finns ett antal publikationer som bygger på resultat ifrån dessa projekt kring Visual storytelling, Vislets/interaktiv datavisualisering. Läs mer här!